DamiaCanRead

Icon

my baby my priority

10 Perkara Perlu Ajar Anak Sebelum Umur 10 tahun – Bhgn 1

Salam and greetings semua😉

Kita tangguh dulu update tentang perkembangan Damia di Raniya (lagipun baru nak masuk 2 minggu, terlalu awal untuk komen banyak heheh). Pada entry kali ini, saya nak berkongsi satu artikel bermanfaat yang saya baca di internet. Artikel ini menekankan tentang 10 perkara-perkara asas yang mesti kita ajar, mesti didik dan mesti tanam dalam diri setiap anak-anak sebelum mereka capai umur 10 tahun.

Anak-anak di bawah umur 10 tahun belajar sesuatu dengan bergantung kepada pengalaman deria mereka seperti apa yang mereka lihat, dengar, rasa, hidu etc. Bila mereka berumur sekitar 10 tahun, anak-anak mula masuk ke peringkat yang tinggi sedikit di mana otak, atau lebih tepat akal mereka, sudah mampu mengaitkan sesuatu secara lebih kompleks seperti di antaranya boleh berfikir secara abstrak dan  sudah mampu mengawal dan mengurus diri sendiri.

Sebelum anak-anak mencapai umur 10 tahun, kita perlulah menyiapkan anak-anak dengan asas yang kukuh. Untuk menyediakan asas yang kukuh ni, kita kena latih minda mereka. Pada tahap usia yang sangat awal ini adalah masa untuk kita menanamkan kepercayaan dan rasa hormat  anak-anak kepada Tuhan, hormat kepada ibu dan ayah, membina kemampuan berbahasa, ajar anak supaya suka belajar, meningkatkan daya mengingat, menggalakkan kreativiti dan juga menanamkan sikap suka kepada kerja sukarela dan khidmat masyarakat. Ini adalah beberapa perkara yang akan dapat menanamkan asas yang kukuh sebagai persediaan untuk pendidikan akademik yang lebih formal di kemudian hari. Akademik haruslah dibina di atas asas moral yang kukuh.

Atas sebab di atas, artikel tersebut berpendapat bahawa tidak berapa efisyen untuk mula bagi pendidikan berbentuk akademik  (istilah digunakan ”force feeding academic studies’) kepada anak-anak yang belum berumur 10 tahun  kerana tidak akan mencapai apa yang kita harapkan anak kita akan dapat belajar dan lebih teruk ditakuti mungkin bawa kesan buruk. Mengapa? Ini berkaitan dengan konsep asas yang perlu terlebih dahulu ditanamkan, tadi. Sila teruskan membaca.

Bila saya renungkan, saya rasa betul juga. Apa lagi pada zaman ini, jati diri, keteguhan agama dan moral amat penting untuk kita menilai dan memilih tentang setiap perkara yang dihadapkan kepada kita. Dunia hari ini terlalu kompleks, tiada sempadan dan kita dihidangkan dengan bermacam-macam pendapat, pandangan, pendirian, ajaran, doktrin yang dicipta oleh manusia dari bermacam-macam latarbelakang. Bayangkan anak-anak kita yang muda dan mentah diajarkan sesuatu yang baru, alangkah bahaya jika anak-anak kita tiada asas untuk membezakan dan memilih yang baik dari yang buruk, yang betul dari salah berdasarkan acuan dan perspektif yang bertepatan dengan agama dan kepercayaan kita!

Kalau asas yang dibina tadi kukuh, anak-anak kita akan memproses setiap maklumat yang diberi padanya berdasarkan standard atau garis panduan yang telah kita setkan. Contohnya, dari kecil kita ajar anak bahawa mengambil barang orang lain tanpa kebenaran itu salah, tentu anak kita akan selalu ingat untuk  minta izin terlebih dahulu kalau mahu ambil barang yang bukan miliknya. Jika tidak, tentu saja dia sesuka hati buat harta kawan-kawan macam harta sendiri. Bayangkan kalau asasnya lemah, bangunan yang dibina di atasnya tentu senget dan condong. Bila-bila masa sahaja boleh rebah dan hancur. Oh tidak, jangan benarkan itu berlaku kepada anak-anak kita.

Ada 10 perkara penting yang mesti kita buat bersama dan ajar anak-anak kita sebelum mereka mencapai peringkat umur 10 tahun.

1. Membaca & Menulis (reading & writing)

2. Bercerita secara Lisan (oral narration)

3. Mengingat/menghafal (memorization)

4. Mendengar (hearing and listening)

5. Menunaikan ibadah/pendidikan agama

6. Seni dan Kraf (arts and craft)

7. Lawatan Luar & Perpustakaan (Field Trips & Library)

8. Kerja Amal (Work & Service)

9. Disiplin

10. Bermain & Meneroka (Play & Exploration)

.. bersambung

Tirokwifey


Original article by Laurie and Harvey Bluedorn. Read original article here.

Filed under: Early Child Education, Posted in Bahasa Melayu, Series, , , , , , , ,

6 Responses

  1. Mommy Lyna says:

    salam

    u anta baby kat Raniya ye? i pun anta sana gak my two sons. mungkin ada time2 kita terserempak kot kan?

    selamat berkenalan!

    • tirokwifey says:

      Salam! Hi mommy lina, thanks datang melawat blog saya😉
      ha’ah baru nak masuk 2 mgu damia kat sana..
      hihihi bestnya dh jumpa gang😉
      rasanya mcm pernah nampak anak-anak awak kt raniya hihihi
      waaaah, menarik lah blog awak! kena subscribe ni..

  2. tirokwifey says:

    insyaallah ada jodoh mesti kita jumpa nanti..
    saya biasa kul 6-6.30 pm baru sampai sana jemput damia😉

  3. zamaiza says:

    Salam, hb told me psl ur blog. Trus I decided to say hi. Anyway, I pn htr daughter kat taska raniya. Tp dia kelas atas, br naik on 4/1 tu.

    Bebila jumpa, tego la ye.

  4. tirokwifey says:

    salam zamaiza😉
    ntah ntah selalu jumpa tapi tak perasan aje hihihi
    Siapa gerangan nama anaknda awak yek?
    insyaallah, bebila nanti mesti jumpa punya ;p

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Welcome and Greetings!

Hi. I'm Damia ;)

Sponsored Link

Buy StormReaders Parenting Books and More

StormReaders Online Book Store

%d bloggers like this: